אחת הבעיות הגדולות ביותר בישראל היא בעיית התנועה על הכבישים. מחקרים מראים כי התנועה והתחבורה בארץ הולכת ומתדרדרת בכל שנה. הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) קבע כי ישראל עומדת מאחור בכל הנוגע לתחבורה בהשוואה למדינות מפותחות אחרות ולצערנו התחזיות מראות כי המצב לא עומד להשתנות בקרוב. הסיבה העיקרית לכך היא האוכלוסייה ההולכת וגדלה בשילוב עם רמת החיים שעולה, מאפשרים ליותר אנשים לעבור לרכב פרטי וכך נוצר אתגר התשתיות שרק הולך ומתעצם. לכל אלו ניתן להוסיף את התכנון הלוקה בחסר לתחבורה ציבורית מצד הממשלה.
ארגון OECD מונה 38 מדינות שונות מרחבי העולם, ביניהן: אוסטריה, איסלנד, אירלנד, איטליה, בלגיה, הולנד, צרפת, שוויץ, טורקיה, הממלכה המאוחדת, דנמרק, יוון, פינלנד, קנדה, ארצות הברית, יפן, נורבגיה, אוסטרליה, מקסיקו, פורטוגל ועוד מדינות. כל מדינות הארגון חולקות ערכים משותפים של דמוקרטיה ושל כלכלת שוק חופשי ופועלות במשותף מול האתגרים הכלכליים – חברתיים והסביבתיים בעולם הגלובלי. הארגון דוגל בהשוואת ביצועים, איתור בעיות ומציאת פתרונות לקשיים נרחבים וכמו כן לגיבוש קודים, עקרונות וסטנדרטים מנחים לביצוע מדיניות כלכלית וחברתית ברמה בינלאומית משותפת.
מהם הגורמים המשמעותיים ביותר לעומס בכבישים?
ישנם שלושה גורמים עיקריים המשפיעים על התנועה בכבישי ישראל, וכולנו מרגישים את ההשלכות לכך בכל יום. בכל שנה חלה עלייה של יותר מ 300 אלף כלי רכב חדשים על הכביש. הדבר גורם לעומסים כבדים בכבישים אשר אינם מתוכננים לקלוט מספר רב של כלי רכב. בנוסף לעליית מספר משתמשי הכבישים עולה גם באופן מהיר הגידול באוכלוסייה. הגורם השלישי והחשוב הוא הגברת סלילת הכבישים שאינה עומדת בקצב גידול האוכלוסייה ומספר הנהגים שעולים על הכבישים בכל שנה. כדי שהנתונים יהיו קצת יותר מוחשיים ניתן לראות זאת במספרים, סלילת הכבישים בישראל והרחבת הנתיבים עומד על כ- 6% בלבד אל מול כמעט 20% בעליית מספר כלי הרכב שמתווספים לדרכים. בארגון טוענים כי לישראל ייקח שנים רבות לעמוד בפער שנוצר בעיקר עקב הזנחה רבת שנים וכדי לשנות את המציאות הזו חייבים להתחיל בשינוי כבר היום ויפה שעה (או ליתר דיוק שנה) אחת קודם.
מהם הפתרונות המוצעים להורדת העומסים בכבישי ישראל?
הפער שנוצר בין כמות משתמשי הכבישים, הרכבים הפרטיים אל מול התשתיות המוצעות לוקה בחסר בלשון המעטה וכדי לפתור את הסוגיה הזו צריך הון עצום ורצון התושבים. כדי להמחיש את הדבר ניתן לקחת כדוגמא את היוזמה הממשלתית שתקציבה עמד על כמעט 20 מיליארד שקלים והיה אמור להביא להורדת 50 אלף כלי רכב מהכביש והתוכנית לא צלחה. מדובר כמובן בפרויקט הסעת ההמונים הגדול ביותר שיצא בישראל עד היום והוא לא שונה מהרכבת הקלה בתל אביב.
כפתרון ביניים מדינות ארגון OECD ממליצות עד שניתן יהיה לבסס את התחבורה בישראל בהתאם לתנאי הדרכים והכבישים התואמים באמצעות תחבורה שיתופית, קאר – פול, הגדרת נתיבי תחבורה ציבורית שכולם בהשקעה זולה יחסית ובעלי השפעה סביבתיים מהירה. בנוסף, הומלץ לאמץ את שיטת אגרות גודש כפי שהוצע בישראל, להטיל מיסי אגרה בכניסה לתל אביב וזה לא יצא לפועל עד היום.
היכן עומדות הבעיות בעיקרן?
למרבה הצער הבעיה העיקרית ליוותה במשך שנים רבות את הממשלות הרשויות המקומיות השונות. כל ממשלה מעוניינת לקבל את אהדתו של הציבור. היות ורבים פונים לקניית רכבים פרטיים האהדה הפוליטית משנה את חוקי המשחק ולכן אין אף אחד שמרים את הכפפה על מנת לעשות את השינוי מחשש כי הציבור לא יתמוך בו בהמשך. כך גם בעניין הרשויות המקומיות והעיריות ברחבי הארץ.
בנוסף לבעיה הראשונה והמרכזית קיימת בעיה נוספת תקן הרכב הפופולרי כל כך מזה שנים. היום רבים מועסקים בחוזי העסקה הכוללים רכב מטעם החברה, כך נוצר שכמעט בכל בית אב ישנם שני רכבים שלפחות אחד מהם הוא רכב חברה. אם כך, מדוע לא מפסיקים עם זה? לכך יש סיבה פשוטה מאוד, כ – 70% מעובדי המדינה מקבלים תקן רכב, וכך אנחנו חוזרים לראש הפירמידה והיא הממשלה, ששם העובדים אינם מעוניינים לוותר על התקן רכב שניתן להם. הרי מי ירצה לוותר על כיסוי מלא לביטוח רכב, טסט שנתי ותשלום על הוצאות דלק שמתייקר ללא הפסקה? כך למעשה בישראל מושכים בשני קצוות החבל באותו הזמן ומצפים לשינוי שיקרה מעצמו. מצד אחד רוצים להילחם בפקקים, לשחרר את התנועה ולהפחית את מספר הרכבים על הכביש אולם מאידך מעניקים תקני רכב לעובדים רבים כל כך.
איך תכנון מקדים יכול לפתור את הבעיה?
נכון, צריך להגביל את כמות הרכבים שמתווספים לכבישים בכל שנה, אך עד שזה יקרה צריך לערוך ולהשיק תכניות שמספקות פתרון למצב הקיים. תכנון כבישים ודרכים בינעירוניות ועירוניות הוא דבר הכרחי ובעל חשיבות רבה עבור כל אחד ואחת מאתנו. כל מי שמשתמש בדרכים מרגיש על בשרו את העומסים על הכבישים, את הצפיפות במדרכות ואת הנתיבים המאפשרים חלופות תנועה שונות.
יועץ תנועה מוסמך הוא בעל המקצוע שעליו מוטלת כל האחריות לתכנן את הדרכים השונות, בין אם הדרכים הבינעירוניות ובין אם בדרכים העירוניות ברחבי הארץ. בכל פרויקט מגורים חדש, בכל שינויי תב"ע במבנים בנויים, בנייני מסחר, תעשיה ובכלל בכל פרויקט בנייה באשר הוא חייבים להציג בפני הרשויות המקומיות את פתרונות הכבישים והדרכים שישמשו את המשתמשים השונים מכלי רכב פרטיים ועד הולכי הרגל וביניהם רוכבי האופניים, משאיות תחזוקה, הובלה ואספקה וכן הלאה.
כחלק בלתי נפרד מתפקידו של יועץ תנועה הוא גם תכנון חניות בעבור כלי הרכב השונים ובהתאם להנחיות הרשות המקומית. היום, בשונה מן העבר כחלק מהגשת בקשה להיתר בנייה צריך להציג לעירייה או לרשות המקומית פתרון חנייה בהתאם לגודל ומספר הדיירים במבנה. אם בעבר ניתן היה לטעון כי הרכב יחנה על פני הרחוב, היום הפתרון הזה אינו מתקבל ויש להקצות חלק משטח החצר לטובת חנייה. השינוי הזה נובע מבעיות חנייה ומחוסר מקומות חנייה שנוצרו בשנים האחרונות ולכל בית אב יש יותר מרכב אחד, כך שלא נשאר מקום על הרחוב להחנות את הרבים. בבתים פרטיים ישנים לא מבקשים את הוספת החנייה אך השינוי יכול להידרש בהחלט על ידי בעלי נכסים חדשים שמעוניינים לבנות על שטחם בית.
בפרויקטים רחבי ידיים כמו בניית שכונות חדשות או מבנים ציבוריים וכד' אחריותו של יועץ תנועה אף כפולה ומכופלת. עליו לתכנן דרכי גישה נוחים ובטיחותיים שיאפשרו לכל כלי הרכב שעתידים להשתמש בדרכים אלו לצאת ולהיכנס בבטחה, לדאוג לעיקולים מתאימים לרבים שונים, לספק פתרונות למשאיות תחזוקה כמו פינוי פחי אשפה וכו' וגם לתכנן את הדרכים, המדרכות והמסלולים עבור הולכי הרגל ורוכבי האופניים. במקרים רבים של תכנון בניינים צריך לספק לעירייה פתרון לחניות רבות, שטחי הפרויקט אינם מאפשרים בכל מצב חניון על פני הקרקע ונדרש תכנון לחניון תת קרקעי או שימוש במכפילי חניות, אלו מאפשרים חניית מספר רכבים בקומות על ידי מערכת חשמלית מתוחכמת.
דרך ארץ הנדסה הינה חברה מנוסה ומוכרת ברחבי הארץ המספקת שירותי הנדסה נרחבים תחת קורת גג אחת. צוות החברה מונה יועצי תנועה מוסמכים, מהנדסים ויועצים נוספים בתחומים שונים וכולם פועלים ועמלים יחדיו כדי לספק ללקוחותיה את הפתרונות הטובים ביותר המותאמים לצרכיו ורצונותיו. אם גם אתם לקראת פרויקט בנייה או שאתם נמצאים בשיאו של תהליך בנייה אנחנו נשמח ללוות ולספק לכם את הפתרונות הטובים ביותר עבורכם. אנחנו מזמינים אתכם ליצור אתנו קשר או להשאיר פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם.