אחד הדברים שמעצבנים כמעט את כולנו הוא עומסי התנועה, הפקקים, בכבישים. בכל שנה מתווספות עוד מכוניות על הכביש, בכל שנה אנחנו חושבים שאלה הפקקים הארוכים ביותר שראינו ולצערנו זה לא הולך להשתנות בקרוב. עדיין יהיו חברות שיאפשרו רכבים לכל עובד, עדיין רבים ימשיכו לנהוג בעצמם לעבודה וכמובן שגם הנסיעה חזרה הביתה תהיה עמוסה בכלי רכב אחרים. מה גרם לכל הכבישים להיות כל כך פקוקים ואיך יועץ תנועה קשור לכל זה? למעשה ישנן מספר סיבות והשתיים העיקריות הן: ריבוי כלי הרכב הפרטיים שהולכת וגדלה משמעותית בכל שנה ותחבורה ציבורית שאינה פועלת בצורה נוחה ולמעשה אינה מאפשרת פתרון איכותי לרבים ברחבי הארץ.
מה הקשר של יועץ תנועה לכל זה?
כאן בדיוק נכנס תפקידו החשוב של יועץ התנועה. ראשית נתייחס לשתי הבעיות המרכזיות במדינה: את נושא ריבוי כלי הרכב הפרטיים בארץ קשה מאוד לפתור שכן נדרשת התערבותה של המדינה בכל הקשור לרכבי הליסינג והחברות שכל כך הרבה חברות מעניקות לעובדיהם. אם בעבר היו חישובי התנועה יותר לכיוון רכב אחד לבית אב, היום בכל בית אב יש לפחות שני כלי רכב אם לא יותר. כאן עבודתו של יועץ תנועה הופכת להיות מורכבת מאוד הן בחישוב מספר הנתיבים בכבישים חדשים או בהרחבת כבישים קיימים והן בנתוני הרשויות בדבר כמות הרכבים שמשתמשים בדרך. למשל בשנת 2020 מספר הרכבים בישראל עמד על 3,869,000 גידול של כ – 3% בהשוואה לשנה הקודמת לה. לכן, אין הדבר פשוט כל כך לתכנן בהתאם לגידול המשמעותי שעולה בכל שנה. יחד עם זאת ישנם חוקים חשובים שעומדים על הפרק בכנסת וזאת על מנת לאפשר לציבור להשתמש בתחבורה ציבורית נוחה ויעילה יותר ובכך לאפשר תיקון למצב הקיים.
עד שזה יקרה, עדיין ישנה חובה כאשר מתכננים פרויקט בניה חדש להציג לרשות המקומית תכנון תנועה שיהווה פתרון למצב הנוכחי ובהתאם לנתונים העדכניים ביותר. יעוץ תנועה משלב בתכנונו את כל הדרכים שמובילות למבנה המתוכנן וממנו החוצה לצירים ראשיים. למשל, בשנים האחרונות אנחנו רואים הרבה שכונות חדשות, כל שכונה חדשה שכזו מצריכה מיועץ התנועה למצוא פתרונות בטיחותיים ואופטימליים עבור הדיירים שעתידים להתגורר בה. היועץ מתכנן את הכבישים, את המדרכות להולכי הרגל, את הגישה לחניות בהתאם למספר החניות הדרושות בפרויקט ועוד דרכים נוספות כמו נתיבי אופניים וכן הלאה.
בבתים פרטיים הנושא אולי נשמע פשוט יותר אך לא תמיד, היום כל בעל נכס שמעוניין לבנות בית פרטי חייב להציג בפני העירייה את התכנון לחניות בתוך שטח המגרש. עליו להציג היכן הן ימוקמו ומהי הגישה אליהן בין אם הן תת קרקעיות או שימוש בחניות הידראוליות וכו'. בעבר רשויות רבות לא דרשו תכנון חניות כתנאי סף להיתר בניה וזאת משום שכמות כלי הרכב הייתה קטנה משמעותית ממה שקורה היום ואלו יכלו לחנות את רכבם בשולי הרחוב כל עוד לא הפריעו לתנועה בו.
אתם לקראת פרויקט בניה? אנחנו דרך ארץ הנדסה נשמח לספק לכם את שירותי ההנדסה המתקדמים ביותר בענף הבניה. הצוות המקצועי והמסור שלנו מעניק ייעוץ וליווי הנדסי תחת קורת גג אחת. יועצי תנועה, אדריכלי נוף, אדריכלים ועוד מהנדסים רבים אחרים שיחדיו עומלים על מנת שלקוחותינו ייהנו משירותים נרחבים במקום אחד. אנחנו מזמינים אתכם ליצור אתנו קשר או להשאיר פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם.