תכנון תנועה הוא נושא שאינו מעסיק רבים בחיי היום יום, אך כולם למעשה סובלים או נהנים ממנו. אין אחד שלא יסכים כי הכבישים בישראל צפופים וכי אין מספיק חניות ועוד משפטים אחרים שאנחנו מכירים מדי יום. למעשה חשוב לזכור כי תכנון מרבית הכבישים והדרכים בישראל קרו לפני שנים רבות ומספר הרכבים שהיו על אדמת ישראל היו הרבה פחות ממה שיש היום. איך מתקנים את המצב ומי אחראי לשינוי? מהנדס תנועה, הרשויות המקומיות וכו'. למעשה, היום בערים רבות משקיעים בהרחבת כבישים, בסלילת שבילי אופניים והרחבת מדרכות להולכי רגל וזאת על מנת לאפשר למשתמשים דרך פתוחה וזורמת יותר וגם לתת פתרון בטיחותי עבור משתמשים אחרים כמו רוכבי האופניים או הולכי הרגל כדי שיהיה בטוח יותר להשתמש בדרכים חלופיות ולא תמיד להניע את הרכב. כדי להעניק לכל אחד ואחת מקום בדרך בטוחה על מהנדס תנועה לתכנן את הדרכים השונות שכולן יחד מסתדרות בהרמוניה מושלמת.
בעבר הדברים היו פשוטים יותר, בעל נכס שרצה לבנות למשל בית פרטי במגרש שרכש, יכול היה לגשת לאדריכל ויחד עם אנשי מקצוע אחרים כמו קבלן הבניה, עם קבלן האינסטלציה והחשמלאי הם תכננו ובנו בית. בעל הנכס לא היה צריך לתת את הדעת על מקום החנייה אלא אם רצה בה מטעמי נוחות, פרטיות או מעמד ולמעשה הוא יכול היה פשוט להחנות את רכבו בצדי הרחוב כשאינו חוסם את הרחוב. היום הדברים אחרת לגמרי, כדי שבעל נכס יוכל לקבל היתר בניה עליו להציג באופן ברור וישים את החניה המתוכננת, מספר החניות הנדרשות על ידי מחלקת ההנדסה העירונית תהיה בהתאם לגודל הנכס, לתכנונו ולמספר היחידות הדיור המתוכננות ורק עם הצגת תכנית ברורה ומפורטת ניתן יהיה לקבל אישור להיתר בניה. עד כה נגענו רק בנקודה אחת מיני רבות שמהנדס תנועה אחראי להן.
בבניין מגורים או במבנה ציבורי או תעשייתי המצב אפילו הולך ומסתבך. מהנדס תנועה צריך לתכנן מספר רב של חניות בהתאם לסוג המבנה המתוכנן ובנוסף לכך עליו לספק פתרונות חניה עבור נכים. אלו חניות גדולות יותר ובעלות תנאים מחמירים ביותר על מנת להוות פתרון יעיל לאנשים בעלי תו נכה. כדי להחנות את הרכב יש להתאים את המסלולים שיהיו רחבים מספיק על מנת שכל סוג רכב יוכל לעבור אלא אם ישנן הקלות כמו הגבלת משאיות וכדומה. בנוסף, חישובי העיקולים והפניות בחניון על מנת שלא יגרם נזק הן למבנה והן לרכבים.
כאשר מהנדס תנועה מתכנן פרויקטים מסחריים, תעשייתיים או ציבוריים עליו להתייחס לגורמים שונים בתכנונו. ראשית עליו לבחון את משתמשי הדרך, האם זהו מבנה שיש לספק דרכי גישה להולכי רגל בלבד או שיש להוסיף מסלולי אופניים, היכן ממוקמים חדרי המערכות או האספקה למבנה ולתכנן דרך למשאיות תפעול שמספקות שירותים וסחורה למבנה וכן הלאה. וגם תכנון נתיבי תחבורה ציבורית כמו תחנת אוטובוס או נתיב לאוטובוסים ומוניות ולמעשה תפקידו של מהנדס תנועה מורכב ביותר וחשוב עד מאוד לרווחת המשתמשים.
מחפשים יועץ תנועה לפרויקט שלכם? אנחנו דרך ארץ הנדסה נשמח לספק לכם את השירות הטוב ביותר עם צוות מהנדסי תנועה מהמובילים בישראל. הצוות שלנו מונה מהנדסים בתחומים שונים, יועצים מנוסים ומוסמכים וכולם משלבים את עבודתם תחת קורת גג אחת על מנת לספק ללקוחותינו את התכנון והליווי הטובים ביותר. אנחנו מזמינים אתכם ליצור אתנו קשר או להשאיר פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם.